45 anos de «Vagalume»

Dedico o artigo da semana en Faro de Vigo aos 45 anos que se fixeron da aparición do primeiro número da revista infantil Vagalume:

Unha das sorpresas dos meus Reis deste ano foron sete exemplares da primeira etapa de «Vagalume», un agasallo dun meu amigo moi xeneroso que coñece a miña paixón polas publicacións infantís en galego. Confeso que tan extraordinaria e emocionante regalía provocou o interese por volver sobre aquela revista infantil en galego cuxos dous primeiros números apareceron no mes de xaneiro de 1975, ano no que morreu o ditador. Nun eido onde apenas existían os precedentes daquelas catro páxinas da revista «As Roladas« (1922), escritas por Cabanillas e ilustradas por Castelao e de «Axóuxere» (1974), suplemento infantil de «La Región» dirixido por Paco Martín, aqueles 46 números de «Vagalume», publicados ao longo de pouco máis de tres anos supuxeron polo seu alcance e calidade artística e material un fito pioneiro tanto para o campo cultural galego como tamén para a galeguización dos picariños e crianzas, sen esquecer a súa achega ao desenvolvemento do cómic e dunha literatura en galego dirixida para elas.

A historia do nacemento de «Vagalume» expresa unha creación de intelixente sutileza e xeneroso voluntarismo para a causa da galeguización educativa que naqueles días do Tardofranquismo, tras a aprobación do Plan Galicia (1969) e da LXE (1970) comezaba a ser timidamente consentida. Xosé María Méndez Domenech, principal promotor da publicación, un dos activistas do 68 compostelán, tras unha condena do TOP e o seu paso polo cárcere (1972), procurando a revalorización cultural do galego no mundo rural, concibiu o proxecto inicial dunha publicación infantil co nome de «A Tixola». Unha idea que comezou a ser difundida a través dos Coloquios Europeos de Parroquias, un movemento de sectores cristiáns que intentaban vivir unha fe inculturada en Galicia, e doutras instancias do profesorado galeguista que foron capaces de vencer os obstáculos para a inscrición dunha publicación periódica en lingua galega. Unha revista para a que Lumeiro S.A, a empresa editora, escolleu o nome de «Vagalume» coa intención de asociar ao coleóptero capaz de acender luciñas na noite (en galego tamén chamado lucecú, lucerna, verme de luz ou pirilampo) coa idea do futuro da lingua nos beizos dos cativos nosos. Unha metáfora visual que non perdeu forza ningunha.

Os números que recibín corresponden todos ao segundo trimestre de 1975, cando era dirixida por Marta García de Leániz, tiña a súa sede en Santiago, estaba impresa en Vigo por Artes Gráficas Galicia, ofrecía vinte páxinas, era supervisada polo Instituto da Lingua Galega da Universidade, aparecía con periodicidade quincenal e contaba (marzo de 1975) con 1.300 subscricións, das que os dous terzos correspondían a centros escolares rurais. Unha cifra que chegaría ás 5.230 en outubro de 1977, o seu momento de maior difusión, meses antes de que a directora fose substituída polo profesor Xosé Fortes Bouzán, antes membro da UMD (Unión Militar Democrática), e a publicación se asentase en Pontevedra até a súa desaparición (tragada polas perdas) en maio de 1978 cun número dobre, o 45-46, dedicado as Letras Galegas, no que se insería unha mensaxe de despedida non exenta de esperanza: «Adeus nenos. Que sexa deica logo».

Pasadas catro décadas daquel estoupido de entusiasmo, cando os nenos e nenas que participaban nos seus concursos, escribían as súas cartas e publicaban os seus contos, debuxos ou retratos en «Vagalume» xa teñen máis de cincuenta anos, a pesar de certa inxeleza a revista non perdeu nin a súa aura nin o seu valor. Se repasamos aquelas páxinas identificamos algúns dos contidos que despois se desenvolveron nunha escola en galego. Unha ampla relación de temas dende a vida das bolboretas de Galicia, pasando pola construción dun laboratorio meteorolóxico, a celebración do entroido, os xogos tradicionais e contos populares até os episodios principais da nosa historia e os lugares e accidentes da nosa xeografía. Páxinas nas que atopamos tamén contidos de matemáticas en galego, textos para os máis pequenos de Xosé Neira Vilas (daquela traballaba na Habana como redactor xefe da revista infantil «Zunzún») e varias planas de banda deseñada dos escritores Gonzalo Navaza, Jorge Llorca ou de Pablo Rodríguez «Oitabén», entre outros moitos.

Como non perderon valor as dúas páxinas dedicadas a Castelao no número 12 (xuño 1975) con motivo do 25 aniversario do seu pasamento, preparadas polo propio Ramón Piñeiro e ilustradas por Siro. Como premonitorio é o editorial no que se comenta a aprobación do decreto (maio 1975) polo que se incorporaron como materias optativas do Ensino Xeral Básico as linguas vernáculas, feito que a revista celebra, a pesar de que recoñece que «aínda hai moito camiño que percorrer». 45 anos do esforzo pioneiro de «Vagalume» non poden ser inútiles.

 

2 comentarios
  1. Alfonso Pexegueiro
    Alfonso Pexegueiro Dice:

    Lamentable o esquecemento dos que foron do consello de redacción, o pintor Manolo Moldes e o escritor Alfonso Pexegueiro, quen, xunto con Xosé Fortes, o seu director, deron o cambio definitivo pasando a ser Vagalume unha revista de nenos para nenos. Se ben xa estiveran na revista no número 13, con Jorge Cuña Novás, no número 24 Jorge vaise, quedando Moldes e Pexegueiro na redacción na rúa Loureiro Crespo, Pontevedra, dende o número 25 ata o final.

    Responder
    • Miguel Ángel Cuña Casasbellas
      Miguel Ángel Cuña Casasbellas Dice:

      Me extraño mucho el comentario anterior, pues en su corto texto se deslizan una serie de errores de bulto.
      Vagalume tuvo tres etapas bien diferenciadas:
      1º Etapa (1 enero 1975 – 15 junio de 1975, desde el nº 1 al nº 12). Nace Vagalume en enero 1975, Iimpresa en Vigo pero con redacción y administración en Santiago, bajo la dirección nominal (figurando en los créditos de la revista) de Marta Isabel García Leániz, si bien el director real y autor del proyecto fue Xosé María Domenech. Durante esta etapa, tanto los textos como las ilustraciones eran elaborados por un excelente equipo de artistas adultos.
      2ª Etapa (enero a junio de 1976, desde el nº 13 al nº 23/24) – En esta segunda etapa (enero a junio de 1976), se mantuvo la editoriales Santiago (Lumeiro SA) y la dirección nominal de Marta Isabel García, pero actuando como director real y responsable del nuevo proyecto, Miguel Ángel Cuña Casasbellas (no Jorge Cuña Novás, cuyo segundo apellido está además confundido). La impresión pasó a realizarse en Pontevedra, en Artes Gráficas Portela (no en 1978, como se afirma en el reportaje citado), ciudad en la que residía su director real. Fue en ese momento, bajo la responsabilidad de Miguel Ángel Cuña, que Vagalume sufrió una mutación profunda, temática y formal, incorporando como autores principales de los textos e ilustraciones a los niños, quienes, cada vez en mayor número de páginas, iban sustituyendo las elaboradas por adultos. Fue en esa época que Vagalume dejó de ser (nunca del todo) una “revista de enos para menos” en la que los protagonistas mayores de textos, ilustraciones, narraciones gráficas, portadas, etc eran niños. También fue en ese periodo (nº 13), que empezó la colaboración gráfica Manolo Moldes, diseñando la orla que ilustraba una obrita de teatro realizada por un niño de 10 años), pero no en la redacción ni en las ilustraciones propias de los textos .Puso fin a esta segunda etapa de Vagalume, la publicación del número 23/24 el 15 de junio de 1976.
      3ª Etapa (octubre de 1976 a abril / mayo de 1978). A partir del nº 25, en octubre de 1976, se hace cargo de la dirección revista Xosé Fortes, hasta su final en abril-mayo de 1978, con su último número 45/46.
      Miguel Ángel Cuña Casasbellas

      Responder

Dejar un comentario

¿Quieres unirte a la conversación?
Siéntete libre de contribuir

Deixa unha resposta

O teu enderezo electrónico non se publicará Os campos obrigatorios están marcados con *